Hip-hop
Hip Hop je styl populární hudby. Je tvořen ze dvou hlavních elementů: Rapování (také známé jako MC-ing) a Dj-ing , ale také s breakdancem a graffiti. Toto jsou 4 hlavní součásti hip hopu a kultury pohybu, které začali na počátku 70. let v New Yorku Afroameričané a Latinoameričané. Termín "Rap" je mnohdy brán jako synonymum ke slovu hip hop, ale je také používán jako odvolání se na praxi, která je jediná a nejdůležitější součást hip hopu.
Nejvíce typické pro hip hopovou hudbu je, že se skládá z jednoho nebo více rapperů, kteří zpívají své položivotopisné historky. Tyto písně jsou v intenzivní, rytmické a lyrické formě a hojně používají technik jako asonance, aliterace a rým. Společně s rappery a Djem, nebo s živou hudbou hraje také beat. Beat je často převzatý z jiné písně, obvykle z Rocku, Funku, nebo Soulu, ale někdy bývá i nasemplovaný. Další zvuky jsou často samplované, syntetické nebo předzpívané.
Hip hop se zrodil v New Yorku, když Djové začali z funkových a diskotékových písní izolovat bicí. Role "Emcee" (MC) se zrodila po spojení DJe a hudby, kde MCs začali mluvit mezi písněmi. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se tato jejich činnost stala více stylizovaná a začala být známá jako rapování. V roce 1970 se hip hop stal oficiálním hudebním stylem a téměř okamžitě se stal hlavním hudebním proudem Ameriky. V tu dobu také začalo jeho šíření po celém světě. V 90tých letech se jedna forma hip hopu začala nazývat "Gangsta Rap" a stala se hlavní částí americké hudby. Proti Gangsta Rapu se vedli různé polemiky a některými lidmi byl dokonce zatracován, protože jeho texty byly chápany jako propagující násilí, promiskuitu, drogy a odpor k ženám. Nicméně po roce 2000 byl již hip hop rozšířený po celém světě a obsazoval všechny první místa ve všech chártech.
První hip hopový záznam je obecně uznávaný pro člena skupiny Fetback Band "King Tima III" z roku 1979, následovaný rappery z Sugarhill Gangu.
Kořeny Hip Hopu
Kořeny hip hopu jsou v západoafrické a afroamerické hudbě. Jen tak pro zajímavost, např. The Griots of West Africa jsou skupina neustále cestujících zpěváků a básníků, jejichž hudební styl hodně připomíná hip hop. U odhalování kořenů hip hopu (rapu) se také musím zmínit o The Last Poets a Jalal Mansur Nuriddinovi, kteří svým jazzem a básnicky (mluvili) komentovali události kultury 60tých let. Pravý hip hop vznikl v 70tých letech, když se staly oblíbené tzv. "block parties" (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé a spolu se baví, poslouchají hudbu a tancují) po celém New Yorku, ale nejvíce v Bronxu. Párty byly často doprovázené hudbou, nejčastěji funkem a soulem. První Djové na block parties začali izolovat bící z různých písní a vkládat je do svých písní, tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě tito přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to pak postaral kmotr hip hopu DJ Kool Herc. Hudební styl DUB naopak vznikl na Jamajce tím, že američtí námořníci poslouchali R&B, které mohli slyšet jamajčané i z jejich rádií.
DJ Kool Herc byl na začátku 70tých let jeden z nepopulárnějších Djů v New Yorku. Rychle přešel z používání reggae nahrávek na funk, rock a později na disko. Protože vytažené bicí z nějaké písně byly moc krátké, začal Herc ale i další Djové používat pro jejich prodloužení audio mixer a dva rekordéry. Z mixovací a scratchovací techniky se nakonec vyvinuly breaky (stejná technika pak přispěla k popularizaci remixů). Stejně jako v DUBu, umělci mluvili zatímco hrála hudba a byly nazýváni MCs. Herc se soustředil v první řadě na DJing a začal spolupracovat se dvěma MCs. Coke La Rock a Clark Kent. Tím vznikla první emcee crew "Kool Herc & The Herculoids".
Původně tito první rappeři v písních představovali sebe a jiné přátele v publiku (známé hulákání do hip hopových nahrávek). Tito umělci hráli většinou několik hodin a improvizaci neustale střídal základní čtyřdobý beat s jednoduchými pěveckými vstupy, kterými MCs sdělovali svoje myšlenky (např. "One, two, three, y'all, to the beat, y'all"). Když se později MC vypracoval k lepším výkonům, začal do hudby zařazovat krátké rýmy, často se sexuálním námětem, nebo tématem týkajícím se jeho stolice :o). To vše, aby se publikum bavilo a strhl tím na sebe pozornost. Rappeři začlenili do hudby podobně rytmické texty jako afroamerická kultura. Když se Kool Herc & the Herculoids dočkali v New Yorku první významnější slávy, pomohli pak hodně dalším emcee teamům aby se také proslavily. Často totiž probíhali spolupráce mezi bývalými členy gangu jako s Afrika Bambaataa-ovým Universal Zulu Nation (nyní je to velká mezinárodní organizace).
Na začátku 70tých let se také zrodil breakdance. Vznikl během "block parties" a jak b-boys, tak i b-girls před publikem tančili své úžasné kreace. Tento styl byl poprvé zdokumentován v Beat Street, aby se s ním seznámil.