Jdi na obsah Jdi na menu
 


Electric boogie

14. 7. 2007

Electro, neboli Electric Boogie (EB), které ve Velké Británii (resp. UK) bývá také někdy nazýváno „Body – Popping“, je svým způsobem velmi neobvyklý a působivý taneční styl.

EB je chápáno jako součást tzv. „Breakdancingu“, který zahrnuje „Breaking“ a „Uprock“. Zatímco „Breaking“ je akrobatický taneční styl, „Uprock“ je bojový tanec, při kterém se tanečníci dostávají velmi blízko k sobě, ale nedotýkají se. Je velmi rychlý a vypadá jako souboj v kung fu. V tomto tanečním stylu se vítězem stává ten, kdo předvede lepší a rychlejší prvky. Je pravděpodobné, že právě Uprock byl vůbec první formou Breakingu.

Historie tohoto tanečního stylu sahá ještě dále, než se stal komerčně úspěšným. Pravděpodobně to byli roboti, objevující se počátkem 60. let v televizních pořadech typu „Lost in Space“, kteří inspirovali černošské děti v Los Angeles, aby vynalezli tanec Robot (The Robot) – tohle byl vůbec první styl EB který se objevil. K rozvoji a propracování tohoto tance svým dílem přispěli mimové, přestože mnoho tanečníku tento jejich vliv opomíjí. Někdo se domnívá, že vliv pantomimy byl minimální, jiní tvrdí, že pamatují starý černobílý film, na němž Marcel Marceau předvádí „Moonwalk“ (měsíční chůze) nebo „Walking against the Wind“ (chůze proti větru).(Mimochodem oba tyto prvky krásně předvádí jedenze členů Rock Steady Crew ve filmu Flashdance.) Tento určitě většina z vás zná z provedení Michaela Jacksona.

V roce 1969 se mezi pouličními tanečníky (street dancers) rozneslo jméno Don Campbell. Tento mladý černoch se stal známým díky tanci, kterému se začalo říkat „Campbellock“ (vydal totiž nahrávku nazvanou „Do the Campbellock“). Don Campbell použil hydraulické pohyby robotů, které byly pod úplnou kontrolou, smíchal je s prudkými, nekontrolovanými pohyby tzv. tap-flash dance, spolu s přesnými zastaveními (lock = mj. zabrzdit) a zahájeními pohybů a to vše ještě navíc okořenil komickými výrazy tváře a kostýmy podobné klaunským. Vyvinul úplně nový druh tance, který se původně nazýval Campbellocking a dnes jej nazýváme „Locking“.

Počátkem 70. let dal Don Campbell dohromady celou skupinu (crew) „lockerů“, vznikli „The Lockers“. Lockeři ranných sedmdesátých let nosili boty na vysokém podpatku, nápadné proužkované ponožky, kalhoty, které končily u kolen, pestrobarevné saténové košile s velkými límečky, velké barevné vázanky, obrovské klobouky a bílé rukavice.

V téže době, kdy se v New Yorku rozvíjel break (breaking), začal být locking a Robot oblíbený v jižní Kalifornii. Během roku 1972 a 1973, ve Fresnu, v malém městě napůl cesty mezi Los Angeles a San Francisco, vymysleli chlapci jedné černé rodiny něco nového. Svůj tanec nazvali Electric Boogaloo. Poppin’ Pete (objevil se ve filmu „Breaking)“, byl ve svým počátcích ovlivněn Toni Basilovou a The Lockers a spolu se svými bratry vytvořili Electric Boogaloo sloučením lockingu, The Robot a uhlazenějšími a kontrolovanějšími pohyby pantomimy. Namísto neustálých přechodů mezi uvolněním a kontrolou těla jako u lockingu nebo naprostou kontrolou (Robot), propouštěli energii skrze svá těla prostřednictvím třesení, škubání a zlomů v loktech, zápěstích, krku, bocích a vůbec celém těle. Electric Boogaloo se více přiblížilo pantomimě, ale přesto se tato napodobenina „živého drátu elektrického proudu“ neobešla bez kontroly stylu The Robot.

Dříve než se dostalo do L.A. si Electric Boogaloo, které dnes známe jako Electric Boogie, získalo věhlas v San Francisku. Když zasáhlo Los Angeles, které bylo v té době hlavním městem televizní zábavy, bylo v „Soul Train“ uvedeno jako nová forma tance a podnítilo oblíbenost lockingu. Poté se rozšířilo do New Yorku, podobně jako později breaking cestou opačnou ( z New Yorku do Los Angeles). Breaking a locking dnes existují vedle sebe, v rámci jediné subkultury jako částečně se doplňující protiklady.

Komerční oblíbenost EB pravděpodobně odstartoval kolem roku 1974 velmi mladý Michael Jackson, kdy se objevil v televizi a k hitu „Dancin’ Machine“ od The Jackson’s Five předváděl pohyby robota.

V létě roku 1977 se ve vlastní show objevili Shields a Yarnell, dva velmi talentovaní mimové. Dělali svoji vlastní verzi Robota, kdy pohybovali pouze určitou části svého těla a přitom klouzali (gliding) po podlaze jako kdyby stáli na kolečkách. Mnoho lidí, kteří tuto show sledovali, neviděli pouze pantomimu, ale tanec. Zrodil se nový taneční styl a mnozí se mu začali věnovat. Shieldsovo a Yarnellovo televizní vystoupení shlédli jiní čtyři mladí mimové a to, co viděli na ně silně zapůsobilo. Utvořili první taneční skupinu Electric Boogie, nazvanou Harlem Pop Lockers. Poté, co byli objeveni měli okamžitý úspěch. Předváděli pro televizi, taneční kluby a dokonce natočili video pro německé MTV.

Jako všechny druhy tance (a snad vše na této planetě) prošlo Boogie určitým vývojem, který se ustálil v nám známe (současné) podobě. V EB můžeme rozlišit několik základních pohybů (prvků)
komentáře 1
11.08.2005 21:16 - BREAK,ELECTRO,HIP HOP DANCE,STREET DANCE - trvalý odkaz
.
V doslovném překladu „pop“ (mimo jiné) znamená ránu, třesk, prásknutí. Pop představuje velmi rytmické, trhavé pohyby různých částí těla, prováděné napínáním a strnutím svalů. Pop můžeme například předvést prudkým vystrčením loktů od těla nebo nahrbením ramen, přičemž zbytek našeho těla zůstává v klidu.

Smooth
Smooth styl je založen na velmi plynulých pohybech bez záseků. Taneční tak vytváří dojem že jeho tělo je bez kostí a vypadá to jako kdyby byl z humy. Základním prvkem stylu SMOOTH je Vlna (The Wave).

The Wave (vlna)
Tento prvek představuje vlnivý pohyb různých částí těla. Podává iluzi neviditelné síly putující skrze naše tělo – řekněme, že začíná naší dlaní, rukou putuje dále naším tělem a končí v chodidle. Vlny jsou obvyklé prvky, které jsou rutinní součásti mnoha tanečních stylů. Na rozdíl od jiných tanečních prvků se jedná o velmi plynulý, fluidní pohyb. Vlna je protikladem energickým a rytmickým prvkům. Přestože i tento prvek využívá poppingu, jsou v tomto případě pohyby hladší a „cestují“ po celém těle.

The Lock (Locking)
Locking je provádění rychlých pohybů celým tělem, střídající se se zastavením, strnutím (freeze) v určité poloze. Lock (locking) se spojuje se jmény Don Campbell a The Lockers. Jedním ze členů této skupiny byl Rerun, buclatý locker, který se objevil v televizním pořadu „What’s happening“. Předváděl komický tanec zahrnující velmi rychlé pohybování rukama a nohama, prokládané krátkými pauzami. Dalším významným členem skupiny byl Shabba-Doo. Byl to právě Shabba, kdo New Yorku představil popping, který mnozí považují za první, skutečný hip-hopový tanec.

The Tick
Jde o základní prvek ve stylu Robotic (The Robot) a je podstatnou součástí Electric Boogie. Vytváří dojem, že části těla jsou od přírody mechanické, strojové. Pohyb začíná a končí (o)třesem, (za)chvěním a je prováděn tenzí jednotlivých svalů těla. Charakteristické je zasekávání například při chůzi.

The Mannequin / The Robot (Robotics)
Při vykonávání tohole stylu je důležité umět odizolovat různé části těla a pohybovat pouze jimi. Výsledným efektem je pohyb robota který známe například z filmu Terminátor. Zakládá se na pohybu stylu The Tick (zásek). Tento styl je možno rozdělit na dva druhy: První je „Loutka“ kdy tanečník dělá pohyby jako kdyby visel na šňůrách a někdo jimi pohyboval. Takovým pohybem je napřáhla chůze kdy zvedáme s nohama zároveň i ruce a to ve stejném směru. Druhým typem je klasický robotický pohyb.

The King Tut
Tento styl napodobuje Egyptské kresby postav. Představuje umisťování rukou tak, že rameno a předloktí svírají pravý úhel a sklopené dlaně směřují buď k tělu nebo na druhou stranu. Ruce se pak mohou v lokti otáčet nahoru a dolů, nebo lze otáčet jednou rukou okolo zápěstí. Každý pohyb je prováděn odděleně a s použitím ticku. Často také můžete vidět několik tanečníků stojících za sebou, každý s jinou polohou paží, takže to vypadá, jako kdyby člověk stojící vpředu měl mnoho rukou, které se mechanicky pohybují.

The Floats (Glides)
Jeden z prvků stylu Smooth Float (vznášet se, plout) či glide (klouzat) je klam prováděný nohama a je ustáleným způsobem pohybu po tanečním prostoru. Vytváří zdání, že se pokoušíte někam jít, ačkoliv se ve skutečnosti pohybujete úplně jiným směrem. Naprostou klasikou v této oblasti je „Moonwalk“ (kdysi také nazývaný The Back Float), který bývá nejčastěji spojován s Michaelem Jacksonem. Ten jej komerčně nejvíce proslavil, ale na uchycení a rozvinutí tohoto prvku se již dříve podíleli James Brown a Jeffrey Daniels. Není tak moc známo, že jeho předchůdcem byl vlastní Brownův taneční styl „Goodfoot“. Dalším prvkem je například The Toewalk/ The Healwalk - Také patří do stylu smooth. Jde v podstatě o Float pohyb do kterého se přidává změna směru. To znamená že se tanečník například otáčí způsobem který vytváří efekt jako by proplouval prostorem kolem dokola. Tento pohyb jde dobře vidět například v klipu od Music Instructor - Supersonic

The SlowMo / Slowmotion
Prvek, který vytváří iluzi toho, že veškerý váš pohyb je jako zpomalený záznam nějaké akce (patří do stylu Smooth)

The Lean
Tento prvek známe z vystoupení například mimů, je to opření o něco co samozřejmě není.

The Bicycle
Je podobným prvkem jako The Lean, tanečník se pohybuje jako by jel na kole.

Improvizace
EB je tanec dosti komplikovaný. Je třeba hodiny a hodiny tréninku před zrcadlem nad zdokonalováním dynamiky pohybů. Aby byly triky dokonalé musí je tanečník zvládnout udělat plynule a bez zádrhelu (pozor na rozdíl mezi zádrhelem a zásekem) Důležitá je koncentrace na jednotlivé části těla a svižnost provedení. EB má mnoho dalších stylů a nové se stále vytvářejí. Některé jsou založeny na napodobování různých zvířat, například Kudlanky, nebo Chameleona. Jiné vznikají mícháním několika stylů. Každý tanečník EB si prvky dotváří, nebo vymýšlí nové podle vlastní fantazie. Základem EB ale i BD je improvizace.